Wegwerkzaamheden zijn geen zeldzaamheid in Den Haag. En hoewel werkzaamheden vaak simpelweg broodnodig zijn, levert het soms wel problemen op voor ondernemers die klanten mislopen door die werkzaamheden. Zij kunnen daarvoor - onder bepaalde voorwaarden - een vergoeding (nadeelcompensatie) van de gemeente krijgen, maar dat moet per aanvraag beoordeeld worden en dat kost op dit moment heel veel tijd.
Dankzij een door de gemeenteraad aangenomen motie van D66-raadslid Andrew van Esch (foto) is onderzocht hoe het aanvragen van nadeelcompensatie bij de gemeente sneller en efficiënter kan. Van Esch: "Uit dit onderzoek is gebleken dat het proces ook anders kan waardoor ondernemers sneller geholpen worden. En dat is heel positief."
Van Esch stelde voor een vast team aan te stellen binnen de gemeente. Want terwijl er nu nog vijf verschillende externe bureaus kunnen worden ingehuurd, is er in het stadhuis maar één ambtenaar fulltime mee bezig. "Het constant inhuren van dure bureaus maakt het geven van compensatie niet efficiënt en vooral heel erg duur. We hebben deze expertise gewoon keihard nodig binnen onze eigen organisatie, niet erbuiten", aldus Van Esch.
Het college laat nu weten kansen te zien om het in eigen beheer te doen zonder inhuur van externe bureaus. Dan wordt er gebruik gemaakt van een adviescommissie en de beoordeling gaat met interne medewerkers. "Alles moet nog verder worden vormgegeven, maar er is hoop op een beter en efficiënter proces en dat is goed nieuws", volgens Van Esch. "Als de gemeente efficiënter en klantvriendelijker werkt, kunnen ondernemers zich meer focussen op ondernemen."